مجله

تحلیلگر کسب و کار کیست؟

نویسندگان

محمدرضا کرمی

چکیده

سایت wikipedia، تحلیلگر کسب و کار را به صورت زیر تعریف می‌کند:
تحلیلگر کسب و کار (Business Aanalyst) یا BA، شخصی است که فرآیندهای تجاری، محصولات، خدمات و نرم‌افزارها را از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها پردازش، تفسیر و مستندسازی می‌کند.
تحلیلگران کسب و کار، وظایف تحلیل کسب و کار مشخص شده در راهنمای BABOK را صرفنظر از عناوین شغلی یا نقش سازمانی انجام می‌دهند. آنها مسئولیت کشف، ترکیب و آنالیز اطلاعات گردآوری شده از منابع مختلف درون یک سازمان را که شامل ابزارها، فرآیندها، مستند سازی‌ها و ذینفعان است، بر عهده دارند. تحلیلگر کسب و کار، مسئول شناسایی و واضح نمودن نیازهای واقعی ذینفعان است تا مسائل زیربنایی و دلایل مختلف به خوبی مشخص شوند.
شما به عنوان یک تحلیلگر باید بدانید چگونه بین اهداف سازمان و اهداف واقع گرایانه ارتباط ایجاد کنید. علاوه بر این، لازم است برای رسیدن به این اهداف واقعی، یک برنامه جامع و مفصل طراحی کنید.
همان طور که اشاره کردیم، وظیفه تحلیلگران کسب و کار این است که اطلاعات ارائه شده توسط مشتریان، مدیران، کارکنان، متخصصان فناوری اطلاعات و افرادی که با سازمان در تعامل هستند، تحلیل و ترکیب ‌کنند. این نکته را هم بدانید که تحلیلگران، فقط بر روی خواسته‌های تعریف شده تمرکز نمی‌کنند، بلکه نیازهای واقعی ذینفعان را نیز استخراج کرده و ارتباط بین واحدهای سازمانی را تسهیل می‌کنند.
مواردی مانند:
• درک اهداف و مشکلات سازمان
• تحلیل و بررسی نیازها و راهکارها
• تعیین استراتژی
• ایجاد تغییر و تحول
• آسان‌تر کردن فرآیند همکاری با ذینفعان و…
از جمله فعالیت‌هایی که توسط تحلیلگر کسب و کار انجام می‌شود.
مهارت‌های لازم برای یک تحلیلگر کسب و کار چیست؟
موارد زیر از مهم‌ترین مهارت‌های یک تحلیلگر کسب و کار به شمار می‌رود:
• مهارت‌های ارتباط بین فردی و مشاوره
• مهارت‌های ارتباط شفاهی و کتبی
• مهارت‌ تفکر تحلیلی
• مهارت‌های حل سئله
• آگاهی از ساختار کسب و کار
• مهارت‌های سازمانی
• دقت بالا و توانایی تکمیل جزئیات
• توانایی تجزیه و تحلیل هزینه‌ها
• توانایی مدل سازی فرآیندها
• توانایی درک شبکه، پایگاه داده و سایر تکنولوژی‌ها

کلیدواژه‌ها

تحلیلگر کسب و کار