مجله

انواع روش‌های اجرای طوفان فکری چیست؟

نویسندگان

محمدرضا کرمی

چکیده

به طور کلی طوفان فکری به 2 روش اجرا می‌شود: روش انفرادی و روش گروهی. در ادامه راجع به این روش‌ها صحبت می‌کنیم.
طوفان فکری انفرادی
وقتی شما به تنهایی فکر می‌کنید، در حال استفاده از تکنیک طوفان فکری انفرادی هستید. بهتر است برای اینکه نهایت استفاده را از آن ببرید، بهتر است جای راحتی را برای نشستن و فکر کردن انتخاب کرده و عوامل مزاحم را به حداقل برسانید. به این ترتیب می‌توانید بر روی موضوع اصلی به خوبی تمرکز کنید. این روش شامل مراحل زیر است:
ابتدا باید یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و موضوعی که قصد بررسی آن را دارید به شکل یک سوال مطرح کنید.
سپس برای سوال مطرح شده، حداقل 20 جواب پیدا کنید. حتی اگر بعضی از این راهکارها، عجیب و غیرعملی باشد.
از بین پاسخ‌ها، بهترین مورد را انتخاب کرده و بر آن تمرکز کنید.
سپس هر چه سریع‌تر برای ایده‌ای که انتخاب کرده‌اید، دست به کار شوید.
طوفان فکری گروهی
با روش اجرای طوفان فکری گروهی، می‌توانید از خلاقیت و نوآوری همه افراد گروه استفاده کنید. همچنین، در این روش، همه افراد گروه احساس می‌کنند که در رسیدن به راه حل مناسب برای هدف نهایی دخالت دارند، بنابراین با شوق بیشتری ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. این روش شامل مراحل زیر است:
ابتدا باید یک گروه تشکیل دهید.
سپس یک نفر را به عنوان رهبر گروه انتخاب کنید. لازم است رهبر گروه فردی توانمند و با تجربه باشد تا بتواند شرکت کنندگان را برای ارائه ایده‌های جدید متقاعد کند.
در مرحله بعد، می‌توانید یک تابلو به دیوار نصب کنید و ایده هر کدام از اعضای گروه را روی آن بنویسید. به این ترتیب، ایده‌ها در معرض دید تمام افراد گروه قرار می‌گیرند.
اکنون لازم است مسئله یا مشکلی که به دنبال حل آن هستید را به شکل یک سوال صریح و واضح بر روی این تابلو بنویسید. به این ترتیب، همه افراد گروه متوجه هدف اصلی خواهند شد.
قوانین تکنیک طوفان فکری چیست؟
تا اینجا دانستیم طوفان فکری چیست و با چه روش‌هایی اجرا می‌شود. اما برای اطمینان از تشکیل یک جلسه سازنده که همه حاضران در آن مشارکت دارند، قوانینی وجود دارد. قوانین طوفان فکری عبارتند از:
• ایده‌ها و نظرات جدید و مبتکرانه را تشویق کنید، هر چند ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسند.
• کمیت ایده‌ها مهم‌تر از کیفیت آنهاست. بنابراین، ایده‌ها را بدون توجه به جزئیات آنها به اشتراک بگذارید.
• در این تکنیک، تمام افراد و تمام ایده‌ها ارزش یکسانی دارند.
• هر ایده تولید شده متعلق به گروه است، نه فردی که به آن فکر کرده است.

کلیدواژه‌ها

طوفان فکری، روش‌های طوفان فکری